Театральна педагогіка

2023 рік

Тема. Інтерактивні вистави 

14 та 28 жовтня 2023 року в змішаному форматі відбулося засідання творчої групи в межах обласного проєкту «Театральна педагогіка» з теми «Інтерактивні вистави».

Під час зустрічей розглядалися такі питання:

Набуті знання, отриманий досвід, оволодіння новими / сучасними підходами, практичні навички організації театралізованої діяльності для розвитку творчих здібностей педагоги зможуть використовувати в освітньому процесі.

Дякуємо всім за активність та плідну працю! 

Тема. Різновиди театрального мистецтва 

10 та 17 червня 2023 року в дистанційному форматі відбулося засідання творчої групи в межах обласного проєкту «Театральна педагогіка» з теми «Різновиди театрального мистецтва».

Олена Сокуренко, к.пед.н., доцент, завідувач кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, Оксана Смола, методист кафедри теорії методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, провели інтерактивні лекції і практичні заняття: «Інтерпретація художнього твору», «Мова художнього твору» та «Емоційний вплив творів на читача».

Педагоги ознайомилися з покроковим сприйманням, аналізом, інтерпретацією художнього твору (драматизація, читання в ролях, творчий переказ, створення власного тексту, модернізація, продовження тексту тощо) та різновидами театрального мистецтва; оволоділи практичними вміннями використовувати мову тіла – міміку, поставу, рухи, навичками несловесних засобів спілкування в ході постановки театральних етюдів; практикували створення колажу та демонстрували планування / розробку / алгоритм упровадження емоційного впливу на читача мовою художнього твору.

Марина Манжій, Андрій Бєліченко, Сніжана Бойчук, Олена Фесенко, актори Миколаївського академічного обласного театру ляльок, підготували практикуми з рекомендаціями: «Різновиди театрального мистецтва», «Уміння використовувати мову тіла: міміку, поставу, рухи. Несловесні засоби спілкування. Театральний етюд» і провели майстер-клас «Театр тіней». 

На завершення, під час рефлексії, учасники зазначили важливість участі в проєкті, корисність, практичність, формування ключових компетентностей за допомогою театру, щоб правильно володіти цим мистецтвом і робити вихованців / учнів щасливими. Набуті знання, отриманий досвід, оволодіння новими / сучасними підходами, практичні навички організації театралізованої діяльності для розвитку творчих здібностей педагоги зможуть використовувати в освітньому процесі. 

Тема. Основи акторської майстерності

18 та 25 березня 2023 року в дистанційному форматі відбулося засідання творчої групи в межах обласного проєкту «Театральна педагогіка» з теми «Основи акторської майстерності».

Для учасників сертифікованого заходу Олена Сокуренко, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти, та Оксана Смола, методист кафедри теорії методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, провели інтерактивні лекції: «Практичне оволодіння діалогічною формою мовлення, етикетними нормами культури спілкування» і «Розвиток мовленнєвої компетентності через сформовані наскрізні вміння».

Педагоги ознайомилися з особливостями діалогічного мовлення, що відіграє значну роль у житті людини, є необхідністю вдосконалення культури мовленнєвого спілкування; пригадали особливості розвитку мовленнєвої компетентності в дошкільному віці й початковій школі; шляхи наступності між дошкільною і початковою освітою через спільні ключові компетентності та сформовані наскрізні вміння і навички у вихованців/учнів; отримали настанови, дієві практики щодо систематичного і цілеспрямованого формування мовно-комунікативної компетентності, що зможуть використовувати в освітньому процесі під час упровадження театралізації для всебічного і гармонійного розвитку особистості.

У ході практичних занять «Розвивальні ігри ейдетичного напряму» та «Комунікація через мистецтво» учасниці продемонстрували креативність і творчий підхід до виконання завдань у групах, використовували практичні вправи для розвитку акторської майстерності й мовленнєвої компетентності, спрямовані на збагачення розуміння зв’язків: дійсність – мислення – мова. Дійшли висновку, що через послідовність вправ можна спробувати пізнати внутрішні закони творчості, удосконалювати інтуїтивні здібності, необхідні для будь-якого творчого процесу: уміння володіти своїм тілом і взаємодіяти з іншими, розвивати увагу, пам’ять та уяву, збагачувати мову.

Як правильно поводити себе та триматися на публіці під час виступу або просто в життєвих ситуаціях, правильно дихати, володіти голосом як дієвим інструментом (робота над посиленням звуку) –порадили актори Миколаївського академічного обласного театру ляльок з теми «Ораторське мистецтво», розкрили «секрети» успішних ораторів.Особливо це необхідно для педагогів, які своїм власним прикладом зможуть продемонструвати вміння правильно володіти собою, своїм голосом, здійснювати самоконтроль, саморегуляцію за будь-якої емоційної ситуації.

За результатами зустрічі учасники зазначили, що для себе взяли цінного і з якою метою, а також поділилися враженнями:https://padlet.com/smola_ksusha/padlet-yx40etr42zouyq2x.

На завершення, під час рефлексії, висловили слова вдячності від педагогів Миколаївщини: «Велика подяка організаторам зустрічі, п. Олені та п. Оксані за цікавий, високоякісний, продуктивний, насичений захід, вдале поєднання теоретичної і практичної частини. Ви – молодці! Надихаєте і спонукаєте до розвитку!».

1 засідання творчої групи (квітень 2022 р.) «Урок/заняття/захід мовою казки»

27–28 квітня 2022 року в заочному (дистанційному) форматі проводилось засідання творчої групи в межах проєкту «Театральна педагогіка» із теми «Урок/заняття/захід мовою казки». Учасники познайомилися із практичними навичками організації театральної діяльності в освітньому процесі та впровадженням словесних і несловесних засобів висловлювання під час театралізації, переглянули майстер-клас акторської майстерності, підготовлений фахівцями Миколаївського академічного обласного театру ляльок.

2 засідання творчої групи (вересень 2022 р.) «Мова ляльки»

27–28 вересня 2022 року відбулося друге засідання творчої групи в межах проєкту «Театральна педагогіка» із теми «Мова ляльки». 

Олена Сокуренко, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, розповіла учасникам заходу як планувати освітній процес з елементами театралізації на різних його етапах, залежно від поставленої мети та індивідуальних особливостей учнів.

Любов Яковенко, спеціалістка зі зв’язків із громадськістю видавництва «Ранок», освітянка з багаторічним стажем, авторка методичних посібників для закладів дошкільної освіти та початкової школи, дитяча письменниця, надала практичні поради щодо створення театралізованих образів під час освітнього процесу. Представила власні твори для дітей, продекламувала їх, презентувала методичні посібники видавництва, що допоможуть організовувати цікаві постановки, вистави із використанням ляльок.

Сніжана Бойчук та Андрій Беліченко, актори Миколаївського академічного обласного театру ляльок, провели майстер-клас та продемонстрували покрокове створення ляльок, показали як працювати з ними.

Оксана Смола, методист кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, познайомила з історією створення ляльки, показала дієві вправи та ігри для психосоціальної підтримки учасників освітнього процесу з використанням «Я-образу» та лялькотерапії, організувала в групах імпровізацію з ляльками.

Всі учасники сертифікованого заходу змайстрували свої ляльки, поділились  їх назвами, описали як і з чого їх виготовляли. 

Олена Сокуренко та Оксана Смола показали можливі шляхи використання ляльки на будь-якому етапі освітнього процесу для зняття стресу та тривоги, що важливо для сьогодення.

Педагогічні працівники працювали активно, зосереджено, училися створювати образи ляльок, навіть із підручних матеріалів та імпровізувати, передавати й описувати свої почуття словами, мімікою, жестами після програвання певної ролі; оволоділи вміннями співпрацювати з лялькою як актори, мотивувати свою діяльність, були креативними; формували професійну компетентність щодо реалізації театральної педагогіки та педагогіки творчості.

3 засідання творчої групи (листопад 2022 р.) «Театралізація на уроці, занятті, заході»

23–24 листопада 2022 року відбулося третє (підсумкове) засідання творчої групи в межах проєкту «Театральна педагогіка» із теми «Театралізація на уроці, занятті, заході» в змішаному форматі.

Олена Сокуренко, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, привітала учасників заходу та нагадала як важливо підвищувати професійну компетентність через участь у проєкті, який спрямовано на розвиток та вдосконалення творчих здібностей, педагогічного партнерства, загальнокультурної, комунікативної, інноваційної, емоційно-етичної компетентностей, формування вміння застосовувати в професійній діяльності театральну педагогіку.

Василь Шуляр, доктор педагогічних наук, доцент, заслужений учитель України, директор Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, залучив усіх педагогів заходу до інтерактивної лекції «Планування театралізованої діяльності» (форми, методи та засоби навчання), як реалізовувати норму «театралізую» під час літературного заняття. Василь Іванович показав як в ігровій діяльності через театралізовані дії познайомити учнів/вихованців як будується художній твір, з чого він складається. В цьому допоміг розібратися віртуальний посібник «Абетка літературознавства». Поговорили про настрій твору, вчилися визначати, який він – «відкритий» чи «прихований». Учасники творчої групи були активними, поповнили словниковий запас, відкрили нові сторінки впровадження абетки та практичне їх використання в освітньому процесі.

Олена Антонова, керівник літературно-драматичної частини Миколаївського академічного обласного театру ляльок, заслужений працівник культури України, розповіла про роль театрального педагога, як важливо «втомити» глядачів іграми перед переглядом театралізованої вистави, представила практичні поради для організації театралізованих ігор та форми, методи їх реалізації під час освітнього процесу.

Оксана Смола, методист кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, познайомила з практичними вправами для організації театралізованих ігор, змоделювала ігри для психосоціальної підтримки учасників освітнього процесу, показала можливі шляхи їх використання для зняття стресу та тривоги.

Сніжана Бойчук, акторка Миколаївського академічного обласного театру ляльок, провела майстер-клас по створенню вертепного лялькового театру та продемонструвала покрокове виготовлення головних героїв, показала як працювати з ними.

Педагогічні працівники обмінялися досвідом впровадження театралізації в освітньому процесі, були креативними; формували професійну компетентність щодо реалізації театральної педагогіки та педагогіки творчості.