12–14 червня 2025 року в змішаному форматі відбулося засідання творчої групи в межах обласного проєкту «Театральна педагогіка» з теми «Театралізована діяльність у закладі освіти».
Під час заходу розглядалися такі питання:
Організація театралізованої діяльності в закладі освіти.
Репертуар лялькового театру. Написання сценарію.
Майстер-клас від акторів Миколаївського академічного обласного театру ляльок: Майстерня театру ляльок (за лаштунками лялькового театру). Моновистава в театрі ляльок. Складові театральної постановки.
12 червня організовано виїзне засідання у КЗ «Березківський мистецький ліцей» Миколаївської обласної ради. У закладі педагоги ознайомилися із моделлю створення лялькового театру. Зінаїда Халімон, директор закладу, та Вікторія Бондаренко, заступник директора з мистецької роботи, представили досвід і напрями діяльності мистецького ліцею, продемонстрували поєднання різних видів мистецтв у роботі лялькового театру. Галина Зайченко, керівник лялькового театру, познайомила із тематикою вистав та розповіла, як народжується п’єса, представила із вихованцями ліцею виставу «Поважай закон». Учасники творчої групи удосконалили вміння створювати ляльку. Під час практикуму створювали та презентували моновистави. Для вихованців мистецького ліцею актори Миколаївського академічного обласного театру ляльок показали моновиставу «Гуси-лебеді».
Відгуки учасників творчої групи:
«Щиро вдячна за теплий прийом колективу закладу. За професіоналізм та теплі серця, наповнені любов’ю до дітей. Ваша кропітка робота важлива для дітей! Божої вам опіки та міцного здоров’я!»
«Приємно вражена закладом, отримала неймовірні емоції. Чудові, талановиті учителі та їхні діти. Дуже багато крутих ідей, які обов’язково спробую!»
«Отримала новий досвід. Познайомилася із гарними дитячими роботами. Щиро дякую!»
«Дякую всім за гарну компанію, корисний досвід, веселий настрій, незабутні враження!»
«Дякую за позитивні емоції. Теплі спогади від зустрічі залишаться назавжди!»
«Щиро вдячні за теплі емоції. Ви справжні професіонали своєї справи. Хай Бог береже кожного з вас і ваших неймовірно талановитих дітей!»
«Щиро вдячні за практичне заняття. Креативно, весело, емоційно, позитивно, результативно та корисно!»
«Щира подяка МОІППО за організацію поїздки з обміну досвідом. Особлива подяка за живу атмосферу, професіоналізм. Ляльковий театр – це магія. Ви допомогли побачити його потенціал у педагогіці. Бажаємо вашому колективу наснаги, креативності, вдячних учасників!»
І від акторів Миколаївського академічного обласного театру ляльок:
«Щиро дякуємо за можливість дарувати емоції та ділитись досвідом! Вдячні за можливість дарувати радість діткам, які мешкають далеко. Браво організаторам! Дякуємо за співпрацю!»
«Дуже раді нашій черговій яскравій зустрічі! Спілкування, комунікація, обмін досвідом, спільні проєкти – сенс нашої роботи. Заради виховання молоді! Разом творити, працювати, розвиватись – шлях до удосконалення своєї майстерності! І це круто!»
Продуктивна взаємодія учасників творчої групи під керівництвом Олени Сокуренко, к. пед. н., завідувача кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, та Оксани Смоли, методиста цієї кафедри, допомогла оволодіти практичними вміннями організації театралізованої діяльності в закладі освіти для реалізації засад театральної педагогіки та педагогіки творчості.
Дякуємо всім за активність і плідну співпрацю!
17–21 березня 2025 року відбулося засідання творчої групи в межах обласного проєкту «Театральна педагогіка» з теми «Ляльковий театр».
Під час заходу розглядалися такі питання:
Розвивальне театрально-ігрове середовище, його наповнення.
Формування ключових компетентностей і наскрізних умінь особистості засобами театралізованого дійства за допомогою ляльок.
Нетрадиційні техніки для гармонізації внутрішнього стану дітей засобами лялькового театру.
Особливості технології лялькового театру. Репетиційна робота. Елементи театралізованої вистави.
Майстер-клас від акторів Миколаївського академічного обласного театру ляльок «Театр ляльок – театр художника». Різні види вистав театру ляльок за формою та системами ляльок. Народження вистави в театрі ляльок. Алгоритм підготовки від п’єси до прем’єри. Основи ляльководіння.
Продуктивна взаємодія учасників творчої групи під керівництвом Олени Сокуренко, к. пед. н., завідувача, та Оксани Смоли, методиста кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, допомогла розробити систему роботи з упровадження театралізованої діяльності (лялькового театру) на уроках / заняттях / заходах. Педагоги оволоділи практичними вміннями взаємодіяти через мистецтво лялькового театру для отримання задоволення та емоційного пізнання.
Дякуємо всім за плідну співпрацю!
26–30 листопада 2024 року кафедрою теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО в онлайн-форматі проведено засідання творчої групи в межах обласного проєкту «Театральна педагогіка» з теми «Формування та розвиток творчих здібностей здобувачів освіти засобами сценічного мистецтва», у ході якого розглядалися такі питання:
- Організаційні особливості впровадження діяльності з розвитку здібностей вихованців / школярів засобами сценічного мистецтва.
- Мистецько-творча діяльність у формуванні творчих здібностей здобувачів освіти.
- Сценічне мовлення. Сценічний рух. Театральні образи.
- Робота над етюдом-драматизацією, виставою (народження етюду, види театрального етюду, етюд-драматизація, робота над виставою, етюд у виставі).
- Модель організації театралізованої діяльності в закладі освіти.
- Обмін досвідом з реалізації проєктів щодо впровадження театралізованої діяльності для вдосконалення творчих здібностей учнів.
Співдія учасників під керівництвом Олени Сокуренко та Оксани Смоли зацікавила сучасними підходами, технологіями розвитку творчих здібностей здобувачів освіти засобами сценічного мистецтва.
Актори Миколаївського академічного обласного театру ляльок представили особливості народження етюду, надали практичні рекомендації для використання в освітньому процесі.
Дякуємо всім за позитивні емоції, активність, підтримку та небайдужість! Такі зустрічі надихають на нові творчі ідеї!
17–18 травня 2024 року в онлайн-форматі відбулося засідання творчої групи в межах обласного проєкту «Театральна педагогіка» з теми «Педагогічні технології творчого розвитку особистості засобами театрального мистецтва».
Під час заходу розглядалися такі питання:
– Організаційно-педагогічні умови формування життєвих компетентностей здобувачів освіти.
– Складові творчих здібностей особистості.
– Акторське розкриття. Майстер-клас «Театралізовані та сюжетно-рольові ігри».
– Театрально-ігрова діяльність (форми й методи).
– Метод проєктів. Планування / розроблення системи роботи з упровадження театралізованої діяльності для вдосконалення творчих здібностей учнів.
Продуктивна взаємодія учасників творчої групи під керівництвом Олени Сокуренко, к. пед. н., завідувача, та Оксани Смоли, методиста кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, зацікавила сучасними підходами. Педагоги оволоділи практичними технологіями для розвитку творчих здібностей, що зможуть використовувати в освітньому процесі.
Дякуємо всім за активність і плідну співпрацю!
14 та 28 жовтня 2023 року в змішаному форматі відбулося засідання творчої групи в межах обласного проєкту «Театральна педагогіка» з теми «Інтерактивні вистави».
Під час зустрічей розглядалися такі питання:
Різновиди традиційного і нетрадиційного театру.
Творчі завдання для інтерактивної вистави.
Представлення дійства «Плейбек-театр» та участь педагогів у майстер-класі «Інтерактивна вистава», які підготували актори Миколаївського академічного обласного театру ляльок.
Представлення досвіду роботи педагогами творчої групи.
Набуті знання, отриманий досвід, оволодіння новими / сучасними підходами, практичні навички організації театралізованої діяльності для розвитку творчих здібностей педагоги зможуть використовувати в освітньому процесі.
Дякуємо всім за активність та плідну працю!
10 та 17 червня 2023 року в дистанційному форматі відбулося засідання творчої групи в межах обласного проєкту «Театральна педагогіка» з теми «Різновиди театрального мистецтва».
Олена Сокуренко, к.пед.н., доцент, завідувач кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, Оксана Смола, методист кафедри теорії методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, провели інтерактивні лекції і практичні заняття: «Інтерпретація художнього твору», «Мова художнього твору» та «Емоційний вплив творів на читача».
Педагоги ознайомилися з покроковим сприйманням, аналізом, інтерпретацією художнього твору (драматизація, читання в ролях, творчий переказ, створення власного тексту, модернізація, продовження тексту тощо) та різновидами театрального мистецтва; оволоділи практичними вміннями використовувати мову тіла – міміку, поставу, рухи, навичками несловесних засобів спілкування в ході постановки театральних етюдів; практикували створення колажу та демонстрували планування / розробку / алгоритм упровадження емоційного впливу на читача мовою художнього твору.
Марина Манжій, Андрій Бєліченко, Сніжана Бойчук, Олена Фесенко, актори Миколаївського академічного обласного театру ляльок, підготували практикуми з рекомендаціями: «Різновиди театрального мистецтва», «Уміння використовувати мову тіла: міміку, поставу, рухи. Несловесні засоби спілкування. Театральний етюд» і провели майстер-клас «Театр тіней».
На завершення, під час рефлексії, учасники зазначили важливість участі в проєкті, корисність, практичність, формування ключових компетентностей за допомогою театру, щоб правильно володіти цим мистецтвом і робити вихованців / учнів щасливими. Набуті знання, отриманий досвід, оволодіння новими / сучасними підходами, практичні навички організації театралізованої діяльності для розвитку творчих здібностей педагоги зможуть використовувати в освітньому процесі.
18 та 25 березня 2023 року в дистанційному форматі відбулося засідання творчої групи в межах обласного проєкту «Театральна педагогіка» з теми «Основи акторської майстерності».
Для учасників сертифікованого заходу Олена Сокуренко, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти, та Оксана Смола, методист кафедри теорії методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, провели інтерактивні лекції: «Практичне оволодіння діалогічною формою мовлення, етикетними нормами культури спілкування» і «Розвиток мовленнєвої компетентності через сформовані наскрізні вміння».
Педагоги ознайомилися з особливостями діалогічного мовлення, що відіграє значну роль у житті людини, є необхідністю вдосконалення культури мовленнєвого спілкування; пригадали особливості розвитку мовленнєвої компетентності в дошкільному віці й початковій школі; шляхи наступності між дошкільною і початковою освітою через спільні ключові компетентності та сформовані наскрізні вміння і навички у вихованців/учнів; отримали настанови, дієві практики щодо систематичного і цілеспрямованого формування мовно-комунікативної компетентності, що зможуть використовувати в освітньому процесі під час упровадження театралізації для всебічного і гармонійного розвитку особистості.
У ході практичних занять «Розвивальні ігри ейдетичного напряму» та «Комунікація через мистецтво» учасниці продемонстрували креативність і творчий підхід до виконання завдань у групах, використовували практичні вправи для розвитку акторської майстерності й мовленнєвої компетентності, спрямовані на збагачення розуміння зв’язків: дійсність – мислення – мова. Дійшли висновку, що через послідовність вправ можна спробувати пізнати внутрішні закони творчості, удосконалювати інтуїтивні здібності, необхідні для будь-якого творчого процесу: уміння володіти своїм тілом і взаємодіяти з іншими, розвивати увагу, пам’ять та уяву, збагачувати мову.
Як правильно поводити себе та триматися на публіці під час виступу або просто в життєвих ситуаціях, правильно дихати, володіти голосом як дієвим інструментом (робота над посиленням звуку) –порадили актори Миколаївського академічного обласного театру ляльок з теми «Ораторське мистецтво», розкрили «секрети» успішних ораторів.Особливо це необхідно для педагогів, які своїм власним прикладом зможуть продемонструвати вміння правильно володіти собою, своїм голосом, здійснювати самоконтроль, саморегуляцію за будь-якої емоційної ситуації.
За результатами зустрічі учасники зазначили, що для себе взяли цінного і з якою метою, а також поділилися враженнями:https://padlet.com/smola_ksusha/padlet-yx40etr42zouyq2x.
На завершення, під час рефлексії, висловили слова вдячності від педагогів Миколаївщини: «Велика подяка організаторам зустрічі, п. Олені та п. Оксані за цікавий, високоякісний, продуктивний, насичений захід, вдале поєднання теоретичної і практичної частини. Ви – молодці! Надихаєте і спонукаєте до розвитку!».
27–28 квітня 2022 року в заочному (дистанційному) форматі проводилось засідання творчої групи в межах проєкту «Театральна педагогіка» із теми «Урок/заняття/захід мовою казки». Учасники познайомилися із практичними навичками організації театральної діяльності в освітньому процесі та впровадженням словесних і несловесних засобів висловлювання під час театралізації, переглянули майстер-клас акторської майстерності, підготовлений фахівцями Миколаївського академічного обласного театру ляльок.
27–28 вересня 2022 року відбулося друге засідання творчої групи в межах проєкту «Театральна педагогіка» із теми «Мова ляльки».
Олена Сокуренко, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, розповіла учасникам заходу як планувати освітній процес з елементами театралізації на різних його етапах, залежно від поставленої мети та індивідуальних особливостей учнів.
Любов Яковенко, спеціалістка зі зв’язків із громадськістю видавництва «Ранок», освітянка з багаторічним стажем, авторка методичних посібників для закладів дошкільної освіти та початкової школи, дитяча письменниця, надала практичні поради щодо створення театралізованих образів під час освітнього процесу. Представила власні твори для дітей, продекламувала їх, презентувала методичні посібники видавництва, що допоможуть організовувати цікаві постановки, вистави із використанням ляльок.
Сніжана Бойчук та Андрій Беліченко, актори Миколаївського академічного обласного театру ляльок, провели майстер-клас та продемонстрували покрокове створення ляльок, показали як працювати з ними.
Оксана Смола, методист кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, познайомила з історією створення ляльки, показала дієві вправи та ігри для психосоціальної підтримки учасників освітнього процесу з використанням «Я-образу» та лялькотерапії, організувала в групах імпровізацію з ляльками.
Всі учасники сертифікованого заходу змайстрували свої ляльки, поділились їх назвами, описали як і з чого їх виготовляли.
Олена Сокуренко та Оксана Смола показали можливі шляхи використання ляльки на будь-якому етапі освітнього процесу для зняття стресу та тривоги, що важливо для сьогодення.
Педагогічні працівники працювали активно, зосереджено, училися створювати образи ляльок, навіть із підручних матеріалів та імпровізувати, передавати й описувати свої почуття словами, мімікою, жестами після програвання певної ролі; оволоділи вміннями співпрацювати з лялькою як актори, мотивувати свою діяльність, були креативними; формували професійну компетентність щодо реалізації театральної педагогіки та педагогіки творчості.
23–24 листопада 2022 року відбулося третє (підсумкове) засідання творчої групи в межах проєкту «Театральна педагогіка» із теми «Театралізація на уроці, занятті, заході» в змішаному форматі.
Олена Сокуренко, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, привітала учасників заходу та нагадала як важливо підвищувати професійну компетентність через участь у проєкті, який спрямовано на розвиток та вдосконалення творчих здібностей, педагогічного партнерства, загальнокультурної, комунікативної, інноваційної, емоційно-етичної компетентностей, формування вміння застосовувати в професійній діяльності театральну педагогіку.
Василь Шуляр, доктор педагогічних наук, доцент, заслужений учитель України, директор Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, залучив усіх педагогів заходу до інтерактивної лекції «Планування театралізованої діяльності» (форми, методи та засоби навчання), як реалізовувати норму «театралізую» під час літературного заняття. Василь Іванович показав як в ігровій діяльності через театралізовані дії познайомити учнів/вихованців як будується художній твір, з чого він складається. В цьому допоміг розібратися віртуальний посібник «Абетка літературознавства». Поговорили про настрій твору, вчилися визначати, який він – «відкритий» чи «прихований». Учасники творчої групи були активними, поповнили словниковий запас, відкрили нові сторінки впровадження абетки та практичне їх використання в освітньому процесі.
Олена Антонова, керівник літературно-драматичної частини Миколаївського академічного обласного театру ляльок, заслужений працівник культури України, розповіла про роль театрального педагога, як важливо «втомити» глядачів іграми перед переглядом театралізованої вистави, представила практичні поради для організації театралізованих ігор та форми, методи їх реалізації під час освітнього процесу.
Оксана Смола, методист кафедри теорії й методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, познайомила з практичними вправами для організації театралізованих ігор, змоделювала ігри для психосоціальної підтримки учасників освітнього процесу, показала можливі шляхи їх використання для зняття стресу та тривоги.
Сніжана Бойчук, акторка Миколаївського академічного обласного театру ляльок, провела майстер-клас по створенню вертепного лялькового театру та продемонструвала покрокове виготовлення головних героїв, показала як працювати з ними.
Педагогічні працівники обмінялися досвідом впровадження театралізації в освітньому процесі, були креативними; формували професійну компетентність щодо реалізації театральної педагогіки та педагогіки творчості.